Träningstrenden håller i sig

Minabibliotek har intervjuat friskvårdskonsulent Jonna Segrén om den senaste träningsvågen. Hon berättar om trender hon ser och ger tips på bra hjälpmedel och inspiration.

Jonna Segren visar en övning
Vi kan se dem överallt. Gamla, unga, smala, tjocka, män och kvinnor. Det är en härlig blandning mer eller mindre svettiga medborgare som tränar på gator och torg. De cyklar, springer, går, eller joggar bakom barnvagnen. Inte sällan med ljud i öronen, skönt befriad från omgivningens brus rör man sig i sin alldeles egen bubbla, med favoritmusiken eller ljudboken i hörlurarna.

Fullbokade tävlingar

Träningstrenden är stark nu, det märks inte minst på bokningstrycket till tävlingarna. Vasaloppet, Cykelvasan, Vätternrundan. I en blink så är de stora loppen fulltecknade. Vindelälvsloppet planeras att återuppstå 2014 och vanliga motionslopp får massor av nya deltagare. Hela trenden åtföljs av en till synes massiv prylhysteri, till en vanlig promenad kan utrustningslistan göras lång.

För att ta reda på vad som händer bad jag Jonna Segrén, friskvårdskonsulent på Sävar simhall, att svara på några frågor.

Stämmer det att folk motionerar som aldrig förr?

Jonna Segren
– Det stämmer, en motionstrend har blommat upp. Det handlar mest om ganska enkel träning som inte behöver så mycket specialutrustning och sånt, som att gå, springa, cykla, eller allsidig gruppträning.

Vilken form är mest populär?
– Funktionell träning är absolut mest populär, den kallas ibland även cross-fit. Den är allsidig och passar de flesta. Hos oss har även spinning fått en skjuts, kanske på grund av det stora cykelintresset.

Är det ett hälsosamt motionerande?
– Den motionstrend jag ser idag är definitivt hälsosam. Det finns även mycket bra information tillgänglig i böcker, tidskrifter, appar och på nätet, så det är lätt att hålla sig informerad.

Vad bör man tänka på i fråga om utrustning?
– Är det något man ska prioritera när man skaffar utrustning så är det bra skor. Trenden idag går mot skor med mindre dämpning, det är tänkt att man ska låta fötternas egna stötupptagning få jobba. Men viktigast av allt är att det känns bra i dina fötter.

Jonna Segren visar en övning
– Funktionalitet går före mode idag, vilket är jättebra. Det är viktigare att utrustningen känns skön än att det ser snyggt ut.

Har du tips på bra information?
– Jag vill tipsa om att söka efter Magnus Ringberg på internet, han är en veteran inom funktionell träning. När man söker på hans namn hittar man jättemycket bra tips på nätet. Mina bästa boktips finns i listan nedan.

– Apparna Endomondo och Runkeeper kan också rekommenderas, de är gratis och finns till de flesta system. Båda används till träningsdagbok, som hjälper en att få kontinuitet i sin träning och att följa sin egen utveckling.


Text: Mats Enarsson, Sävar bibliotek
Foto: Sävar simhall/Umeå kommun


 

  1. Kombinationsträning

    Undertitel: 150 övningar som ger styrka, balans, koordination och kondition för idrottare och motionärer
    Av: Lidberg, Martin
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2007
    Klassifikation: Motion, konditionsträning

    Finns som: Bok
  2. Träna din kondition

    Undertitel: en bok om motion, kondition, prestation
    Av: Forsberg, Artur
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 1995
    Klassifikation: Motion, konditionsträning

    Finns som: Bok
  3. Träning som funkar

    Undertitel: 10 effektiva halvtimmesprogram
    Av: Larsson, Marie
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2010
    Klassifikation: Motion, konditionsträning

    Finns som: Bok

Yoga – träning för kropp och själ

Skrivet av: Anna Sahlén

Yoga är en träningsform som gör dig starkare och smidigare i kroppen. Men du tränar dig också i att vila tanken och bli mer harmonisk och fokuserad.

Springer ultramaraton för livet

Skrivet av: Hans Millgård

Uthållighet och en vilja att tänja på gränserna behövs för att springa ultramaraton. För Elisabeth Karlsson räckte det inte med 10 mil, så nu springer hon 210 mil för att samla pengar till Barncancerfonden.

Kom i form med pilates

Skrivet av: Maria Nordenback

Med träningsmetoden pilates, en blandning av yoga, stretch och styrketräning, tränar du upp de stora muskelgrupperna i bålen och får bättre kroppskännedom och balans.

Målgrupp:

Ämnesord

Skrivet av: Mats Enarsson den 21 augusti 2013