Ropa på Ulrik

Monika träffar en gammal bekant från barndomen i en stuga på landet. Det blir ett överraskande, men kanske inte så kärt återseende.

Monika ser fram emot helgen, då hon och en vän åker ut på landet och tänker göra klart ett skrivjobb de har fått i uppdrag. På vägen till stugan, som är målet för resan, berättar hon för sin vän Sussie om den tid hon tillbringade där som barn och om den något specielle grannpojken Ulrik. De kom aldrig riktigt överens och med sitt ohövliga sätt lockade Ulrik fram även Monikas dåliga sidor.

Ingen solskenshistoria

I de första kapitlen rör sig Daniel Ahlgren runt Monika. Det visar sig sedan att hon inte har träffat sin ovän Ulrik för sista gången. Läsaren får sedan tillbringa tid med den fortfarande väldigt specielle Ulrik och lära känna hans många excentriska sidor. Och det är inte någon solskenshistoria, som du kanske redan har gissat om du har läst någon annan av Daniel Ahlgrens serier.

Tre unika berättelser

Innan det sista kapitlet i historien om Monika och Ulrik, vävs de kortare serierna "Blaue augen" och "Dinosaurierna i himlen" in. Den förstnämnda berättas om en människas vardag ur ett lite annorlunda perspektiv än Daniel Ahlgrens andra alster. I "Dinosaurierna i himlen" försöker en ung kvinna handskas med sin mors död och det lyckas gestalta både underhållande och gripande.

Alla tre berättelser präglas av den där särskilda Ahlgrenska realismen, den som ofta får till och med hans bifigurer att framstå som människor av kött och blod.

Böggänget

Av: Ahlgren, Daniel Tipsat av: Torbjörn Rolandsson