Personskada

Hur viktigt är det att ha barn? Hur långt kan man gå för att få ett? I mörka sinnen väcks impulser som borde ha stannat på idéstadiet.

När journalisten Dicte Svendsen och hennes pojkvän Bo kommer till hamnen är det total oreda. En ungdomsfest har urartat och ett upplopp drar igång. Polisen försöker få någon ordning på området och Dictes dotter vill absolut hem. Då hittar en yngling kroppen av en ung kvinna bakom en container. Någon har utfört ett kejsarsnitt på henne. Men var finns barnet?

Kriminalkommissarie John Wagner kopplas in på fallet som verkligen inte är enkelt. Samtidigt som Dicte brottas med egna problem så försöker hon utreda den döda kvinnans livsöde och död. Detta är något som inte ses med blida ögon från de inblandade.

I berättelsen nystas en osannolik härva av den lägsta sortens människohandel och utnyttjande upp. Många ur det rikt tecknade persongalleriet har på olika sätt erfarenhet från barnlöshet och adoptioner. Dessutom lyfter Egholm fram den danska invandrarproblematiken som på många sätt tycks likna den svenska. Förutom alla bekymmer så är kärlek och vänskap ett starkt tema i boken. Det gör att den mjukas upp en aning – den blir helt enkelt mer mänsklig.

Danska Elsebeth Egholm har en journalistisk bakgrund. Numera arbetar hon som frilansande skribent och författare – en mycket populär sådan i hemlandet. Det är bara hennes deckarserie med Dicte Svendsen som huvudperson som översatts till svenska. De tidigare två heter Dolda fel och brister (2005) samt Självrisk (2006). Delarna kan utan problem läsas fristående.

Undantaget

Av: Jungersen, Christian Tipsat av: Astrid Jonsson

Vem är det som skickar e-post med dödshot till två medarbetare på ett litet kontor?