Naturkraft

Miranda Kvist var innebandymålvakten som låtsades stretcha för att slippa ta ett enda löpsteg på träningen. Idag njuter hon av att springa ultralopp i bergen och driver ett företag för löpträning och upplevelselöpning.

Av: Kvist, Miranda
Språk: Svenska
Publiceringsår: 2017
Låna

Miranda Kvist hittade löpningen på en ren tävlingsinstinkt. Hon spelade innebandy och insåg att hon var sämst i laget på att springa. När hon väl började träna löpning gjorde hon, som så många andra, flera nybörjarmisstag. Hon gick ut för hårt och sprang tidigt sitt första marathon. Loppet var tufft att genomföra men gav ändå mersmak. Hon fortsatte därför att träna ännu mer och pressade snabbt sina tider. Resultat blev en överträning, och Miranda Kvist valde därför bort löpningen helt och hållet under en period.

Löpning som naturupplevelse

Under en vistelse i Italien börjar Miranda Kvist sakta men säkert att springa igen. Nu gör hon det utan att fokusera så mycket på sin pulsklocka, och hon springer inte enbart på asfalt. Hon reser mycket och passar på att ta sig ut i bergen, i skogen och i öknen för att springa. För första gången kan hon njuta av naturupplevelsen och miljöerna som hon springer i.

Den nyfunna kärleken till löpningen delar Miranda Kvist med sig av på sin blogg. Hon börjar erbjuda löpträning för grupper, något som snart blir starten på ett eget företag som erbjuder löpträning i skogen och resor med upplevelselöpning.

Den här boken är för dig som identifierar dig som löpare. Läs den, och du kommer ha svårt att sitta stilla i soffan. Boken är inte den mest välskrivna idrottsbiografin, men den inbitna löparen kommer att njuta av historien ändå.

Våra texter

  1. Jag joggar, alltså lyssnar jag

    Artikel Skrivet av: Annika Edlund

    "Det var ljuvligt att springa med en mjuk berättarröst i öronen." Det bästa med joggning är att du kan springa och läsa samtidigt, skriver Annika Edlund i sin krönika.

  2. Springer ultramaraton för livet

    Artikel Skrivet av: Hans Millgård

    Uthållighet och en vilja att tänja på gränserna behövs för att springa ultramaraton. För Elisabeth Karlsson räckte det inte med 10 mil, så nu springer hon 210 mil för att samla pengar till Barncancerfonden.

  3. Starkare, snyggare och piggare

    Artikel Skrivet av: Sören Persson

    "Första rundan var riktigt jobbig, konditionen inte den bästa. Men det gick snabbt bättre och bättre och snart var jag ohjälpligt fast." Sören Persson har sprungit i 40 år.

  4. På med joggningsskorna

    Artikel Skrivet av: Migration User

    När våren kommer ser vi dem plötsligt överallt. Trottoarer, skogsstigar och promenadstråk blir fulla av människor som flänger fram – iförda träningskläder och joggningsskor.

  5. Stark som en björn, snabb som en örn

    Tips Av: Zackari Wahlström, Kalle Tipsat av: Anna Östman

    Ett gäng kapitel om olika träningsrelaterade situationer du kan hamna i och berättelser om de vedermödor som författaren själv har utsatt sig för.

Målgrupp:

Taggar:

Tipsat av: Jenny Sandells den 8 maj 2018