Konsten att tala med en änkling

Douglas förlorade sin fru för ett år sedan och är inte riktigt överens med livet. En charmig och oväntat rolig historia om sorg, saknad och att livet trots allt går vidare.

”Jag hade en fru. Hon hette Hailey. Nu är hon borta. Och jag med.”
Det är ord som går runt i huvudet på tjugonioårige Douglas Parker. Det är ord han varken kan eller vill släppa taget om.

Ett år har gått sedan Hailey dog och Doug gör sitt bästa för att dränka sin sorg i alkohol och lämnar bara villan i förorten om han absolut måste. Dougs huvudsakliga sysselsättning, förutom att sörja, är det konstanta krig han startat mot kaninerna som envisas med att hålla till på hans gräsmatta. Livet har helt enkelt inte blivit riktigt så som det var tänkt.

En annorlunda familj

Doug vill vara i fred med sin sorg men det är inget som hans udda familj tillåter. Haileys sextonårige son får det dåliga samvetet att sticka i Doug. Russ är förbannad och sårad över att ha blivit lämnad hos Jim, sin värdelösa pappa, efter Haileys död. När Russ liv blir allt trassligare börjar Doug motvilligt inse att det är han själv, och ingen annan, som förväntas göra något åt saken.

Fullt hus

För att göra livet ännu lite mer komplicerat lämnar Dougs tvillingsyster Claire sin man och flyttar in hos Doug. Claire ser det som sin uppgift att ordna upp sin brors liv igen. Detta innebär med andra ord att han behöver en ny tjej. Nu. Vare sig han vill det eller inte. Doug gör sitt bästa för att hantera sin systers alla idéer, sin egen sorg och en tjurig tonåring, men när Doug och Claires lillasyster dessutom börjar planera sitt bröllop med Dougs före detta bäste vän blir ingenting riktigt som planerat.

Charmigt sällskap

För inte så länge sedan gjorde den här boken mig sällskap på en flygresa och jag kunde inte ha önskat mig mycket bättre sällskap i bokform. Konsten att tala med en änkling är fylld med en varm blandning av djup sorg och stor humor och jag föll direkt för dess charm. När min flygresa hade nått sitt slut hade jag läst halva boken i ett svep och andra halvan lästes med lika stor entusiasm.

Jonathan Tropper har kommit ut med ytterligare en bok på svenska, Sju jävligt långa dagar. En tredje bok, Boken om Joe, kommer ut under hösten.

Tipsat av: Emma Sigvardsson den 26 september 2012