Jordens rekordbok

Var ligger högsta och lägsta punkten på jorden? Vilket djur är farligast och snabbast? I den här lättlästa faktaboken kan du läsa om en rad olika rekord i naturen och bland jordens djur.

Att jämföra

Alla rekord på jorden utgår ifrån att något eller någon är större, mindre, varmare, kallare, snabbare och smartare än någon eller något annat. I denna faktabok beskrivs en rad olika platser och djur på jorden, som på olika sätt är rekordhållare i förhållande till något annat. Många av rekorden jämförs med våra svenska rekord, vilket gör boken extra intressant för oss att läsa. Visste du att det var varmast i Sverige år 1947 i Målilla, Småland? Då var det 38 grader varmt. Kallast var det i Vuoggatjålme, Lappland år 1966. Då var det minus 52,6 grader. Alltså en temperaturskillnad på mer än 90 grader!

Äldst och yngst

Vem fyller år först på året i din klass eller familj? Vem är äldst och vem är yngst i din släkt ? I djurens värld kan vi också jämföra ålder och medellivslängd. Visste du att dagssländan bara lever i ett dygn, medan grönlandsvalen kan bli 200 år gammal? Tur att vi människor lever längre än dagssländan, så vi hinner uppleva lite mer av allt som finns på jorden!

Egna rekord

Boken avslutas med en lista där du kan skriva upp 10 av dina egna rekord (men inte om du lånat boken på biblioteket, förstås!). Det finns mycket du kan jämföra med dina syskon eller kamrater och slå rekord i. Du kan till exempel tävla om vem som är snabbast på att äta upp maten, kan balansera längsta sträckan på staketet, eller skjuta hårdaste fotbollsskottet.

Tipsat av: Maria Nordenback den 15 augusti 2014