Jessica Jones: Alias 1

Den före detta superhjälten Jessica Jones har sadlat om till privatdetektiv, men det betyder inte att hon kan lägga superkrafterna på hyllan. En serie-noir i superhjältemiljö för en vuxen publik.

Det första ordet i den här serien är en svordom som jag aldrig tidigare sett i en tidning utgiven av Marvel. Från det svordomskänsliga USA är det en tydlig pik om att den här serien inte riktar sig ens till unga, utan till en vuxen publik. Serien är en sorts noir-berättelse där vi får följa före detta superhjälten Jessica Jones som startat en egen detektivbyrå. Hennes fall består ofta av otrohetsaffärer, men under en bevakning så råkar hon bli indragen i ett större politiskt spel.

Realistisk berättelse från superhjälte-världen

Dialogen, storyn och teckningarna berättar en realistisk historia från en orealistisk värld. I bakgrunden finns andra hjältar och mutanter, men dom håller sig just i bakgrunden. Detta betyder inte att serien är en realistisk deckare, utan tvärt om. Superhjältarna finns och påverkar såväl det politiska spelet samt människor runt omkring, och Jessica Jones tillför bara den lilla människans perspektiv. När Daredevil dyker upp är det snarare som hans alter ego Matt Murdock och under ett fika så filosoferar Jessica Jones och Marvel-Girl om superhjältemode och skvallrar om Power-mans sexliv.

Jessica Jones är en av de bästa Marvel-karaktärerna. Sårbar och sökande försöker hon hitta sin plats i en värld fylld av gudalika varelser. Om du läser, eller har läst, Marvels serier tidigare så har du stor behållning av dina kunskaper här. Denna serie innehåller några blad från den fiktiva karaktären Rick Jones självbiografi "Sidekick" och det är ett bra exempel på hur intressanta vissa förhållanden kan bli när författarna tar sig an Marvels mytologi och karaktärer på ett vuxet sätt.

Brian Michael Bendis som har skrivit serien är en av mina absoluta favoritförfattare. Handlingen och dialogen är underbar. En, ursäkta uttrycket, superserie.

Marvel 1602

Av: Gaiman, Neil Tipsat av: Tommy Bildström