Heavy-duty sewing

En handbok i att konstruera och sy egna väskor och andra prylar på hemmasymaskinen.

Här är en bok som ger handfasta råd och tips om hur du själv kan konstruera mönster och färdiga bruksföremål till vardags, ute som inne, på fjället eller i köket. Det fina omslaget lockar till att ta fram symaskinen och börja tillverka. Och precis som bilderna i boken visar går det bra med den gamla symaskinen du eventuellt fick i present för 30 år sedan.

Nya kunskaper

Registerindelningen börjar med en teoridel och val av material som utförligt ger en hint om de olika valen beroende på syftet och användningsområdet. Speciellt läderdelen fångade mitt intresse. Det fick mig att slutligen sy ett förkläde av ofärgat vegetabiliskt garvat renskinn som jag har haft liggande i garderoben i alla år i väntan på inspirationen skulle falla på. Resultatet blev faktiskt riktigt lyckat.

Kapitelindelningen och de vackra bilderna är till stor hjälp och även om jag trodde mig ha ett gott kunnande så har jag lärt mig en hel del nytt. Framför allt att du själv kan tillverka så många användbara ting så som till exempel "gaters" (snölås) för en betydligt billigare penning än dem som du annars köper dyrt i butiken eller på nätet. De påminner faktiskt en hel del om de som min morfar alltid hade på sig i stugan, på väg till vedboden eller upp på fjället. De är också oumbärliga vid lössnöåkning i skogen och på fjället.

Praktisk och inspirerande

Men även om du inte är ute i naturen så finns det vackra ting av canvas för kryddor, en vedkorg eller varför inte en liten ryggsäck till de små i familjen. Ett plus är att du tillsammans med bilder och text lätt kan följa de olika momenten till slutresultatet.

De flesta av bokens tygförslag kan du faktiskt själv hitta i en välsorterad tygaffär och du kan även ta en genväg och ta din lokala skomakare till hjälp med några moment, det gjorde jag. Som glad amatör har jag även lärt mig skillnaden på de olika blixtlåsens styrkor och svagheter.

Det ligger i tiden att själv kunna tillverka dina prylar, vilket ger en skön tillfredsställelse. Kort sagt en både vacker men praktisk och inspirerande bok, kombinerad nytta med nöje.

Tipsat av: Anna Sjöstedt Wirén den 3 april 2019