Ensam på Mars

Boken handlar både om mänsklighet och framsteg samtidigt som den stundtals lyckas vara oerhört spännande. Humor och skicklighet användes vid skrivandet av Ensam på Mars, där en astronaut försöker överleva ensam på en främmande planet.

Du som gillar de tekniska detaljerna i science fiction kan nog ha årets läsupplevelse framför dig här.

En kortfattad beskrivning av handlingen gör verkligen inte boken rättvisa. Mark Watney, astronaut och botaniker, får i en stormvind kroppen genomborrad av en antenn och lämnas för död. På Mars. Trots nästintill omöjliga odds lyckas han överleva olyckan men han är ensam på en planet utan möjlighet att kommunicera. I boken får man följa Marks kamp mot de sämsta tänkbara odds. Det enda han har till sin hjälp är sitt vetenskapliga kunnande och de apparater som Nasa lämnat kvar.

Länge leve vetenskapen

Boken utspelar sig i en nära framtid och en idog läsare av Illustrerad vetenskap känner nog igen många av maskinerna och teorierna som är baserade på Nasas forskning. Det finns inga rymdvarelser i den här boken. Mark Watney är en ny sorts hjälte, en hjälte som inte förlitar sig på vapen utan en vetenskapshjälte som förlitar sig på rationalitet och beräkningar. Han är en sorts modern Robinsson Cruise.

Populär bok

Ensam på Mars har blivit en stor succé och att den så snabbt blev film är inte svårt att förstå. Jag skrev i inledningen att en kortfattad beskrivning inte ger boken rättvisa, för boken handlar både om mänsklighet och framsteg samtidigt som den stundtals lyckas med att vara oerhört spännande. Mark Watney går inte igenom några enorma psykiska lidanden eller djupa känslokriser men Andy Weir har lyckats ge honom en mänsklig röst genom att använda humor och ett skickligt skrivande. Jag tycker att detta är en helt fantastiskt underhållande bok och jag vågar nästan slå vad om att boken är bättre än filmen.

Websters värld

Av: Simak, Clifford D Tipsat av: Lennart Kihlberg

Svindlande kosmiska vyer väntar läsaren av denna science fiction-klassiker från 1952.