En julsaga

En julsaga är Charles Dickens populära julberättelse Den handlar om girighet, egoism och julens egentliga budskap.

Av: Dickens, Charles
Språk: Svenska
Publiceringsår: 2002
Låna

Berättelsen skrevs 1843 och handlar om Ebenezer Scrooge som är en sniken, egoistisk och missunnsam gammal gubbe. Han driver en lånefirma i London och bor ensam i ett stort dystert hus som en gång ägdes av hans kompanjon, Jacob Marley. Marley som numera är död.

Tre andar

Det är jul och Scrooge har i vanlig ordning svårt att begripa människornas goda humör och givmildhet. Att julen kan ha sådan inverkan på människors vilja att dela med sig. Inte vill han bidra till stadens fattiga. En natt får Scrooge besök. En vålnad träder fram vid sängkanten. Det är Jacob Marley som kommit för att varna honom. Om inte Scrooge ändrar sitt sätt att vara kommer han att få bära tunga kedjor i sitt liv efter döden. För all evighet.

Tre andar kommer att besöka honom under natten mellan juldagen och julafton. Genom att visa honom dåtidens, nutidens och framtidens jular ska andarna få Scrooge att komma till insikt, ge honom en chans att bättra sig och ställa saker och ting till rätta. De får honom att minnas sin ensamma barndom. Han får även veta vad som kommer att hända den dagen han dör - om han inte bättrar sig.

Julens budskap

En julsaga handlar om julens egentliga budskap. Scrooge blir en symbol för girighet och egoism. Något som förekommer i vårt samhälle idag och som också fanns på den tiden när sagan skrevs. Den är ständigt aktuell och väl värd att läsa om och om igen. Inte minst för att den är rolig. Charles Dickens berättelser är många gånger tragiska, men innehåller också mycket humor.

En julsaga filmades senast 2009 med Jim Carrey i huvudrollen. Filmen finns också att låna på biblioteket.

Ungdomsklassiker

Skrivet av: Åsa Zetterström