Dödens mästarinna

Fyra råa barnamord skakar det medeltida Cambridge. En italienska mästarinna i dödens konst kommer till ett kallt land för att hitta mördaren.

England år 1170. I Cambridge har fyra barn mördats på ohyggliga sätt. Försöken att hitta mördaren har lett till upplopp och lynchningar, utan att mördaren hittats. Till slut får kung Henrik II nog och sänder efter den berömde diplomaten och spionen Simon av Neapel och en mästare i dödens konst från universitet i Salerno i hopp om att de ska hitta mördaren. Men istället för en mästare kommer det en mästarinna.

Spännande och välskriven

Simon av Neapel, doktor Adelia och hennes följeslagare Mansur kommer till Cambridge för att leta reda på mödaren. Adelia drabbas av en kraftig kulturkrock då hon måste dölja vem hon egentligen är för de trångsynta engelsmännen. Bland munkar, nunnor, korsriddare och många fler går jakten. Men vem kan de lita på och ska de lyckas hitta mördaren innan ett till barn försvinner?

I den medeltida engelska miljön sticker doktor Adelia ut som ett svart får i fårflock. Hennes sätt att se på världen är till en början ganska kallt och avståndstagande. Men ju mer indragen i jakten hon blir desto mer mänsklig blir hon. Dessutom är hon inte rädd att stå på sig mot männen som försöker trycka ner henne. Hon är inte rädd att säga vad hon tycker ens till kung Henrik II.

Det är en hård och bister miljö som historien utspelar sig i men som ändå har sina glimtar av vänskap och kärlek. Boken är spännande, välskriven och har en stark kvinna som huvudperson. Gillar man historiska böcker och deckare ska man läsa den här.

Tipsat av: Andrea Ejelöv den 27 februari 2011