Den skräckslagne psykologen botar sin flygrädsla med KBT

Psykologen Erik Matton använder metoden gradvis exponering för att bota sin flygrädsla och får det att fungera.

Kanske känner du som jag att din flygrädsla begränsar dig från att leva ditt liv fullt ut? Kanske har du som jag läst alla möjliga böcker om flygrädsla utan att de har hjälpt? Då rekommenderar jag dig att läsa denna bok av psykologen Erik Mattson där han försöker bota sin egen flygrädsla med hjälp av KBT, kognitiv beteendeterapi. Det är nämligen den första bok jag läst i ämnet som faktiskt har hjälpt mig.

Drömresor som inte blir verklighet

Jag tycker om att resa och pratar mycket om resor jag vill göra. Drömmen är att resa till New York, även engelska landsbygden står högt på min önskelista. Tänk att gå i Jane Austens fotspår eller besöka inspelningsplatsen för Downton Abbey! Tråkigt nog stannar ofta mina resetankar vid just tankar, eftersom jag i möjligaste mån undviker att flyga. Jag flyger när jag måste men avstår helst.

Min flygrädsla började visa sig efter att jag fått barn. Plötsligt blev jag oerhört rädd för att en olycka skulle hända, speciellt om jag flög utan familjen. Tidigare hade jag flugit ganska mycket, även långresor bland annat till Australien, Nya Zeeland och USA utan att vara särskilt orolig.

Jag har ända sedan barndomen känt obehag i trånga utrymmen, såsom hissar, och i trånga flygplan känner jag mig instängd. Det går bättre i större flygplan med bättre utrymme. Att flyga första klass skulle nog underlätta åtskilligt för mig, men där sätter ekonomin stopp.

Känslor före och under flygning

Erik Mattson beskriver i boken sina känslor före och under en flygning; situationer som triggar ångest, katastroftankar knutna till dessa, känslor och fysiska symtom som han upplever i situationen, undvikandebeteenden, samt kontroll- och säkerhetsbeteenden kopplade till resan.

Att läsa dessa var verkligen mitt i prick för mig, jag kände igen mig i nästan allt även om jag kanske inte främst är rädd för att störta under en flygning, utan mer rädd för att få ångest på planet och inte kunna fly ut.

KBT med gradvis exponering

Erik Mattson bestämmer sig för att behandla sig själv med KBT för att övervinna sin flygrädsla och en del av behandlingen är gradvis exponering, alltså att exponera sig för sina rädslor och stanna kvar i situationen när ångesten kommer utan att fly.

Författaren börjar med att åka upp i Globen skyview, en glashiss som åker upp och nerför Globen i Stockholm. Därefter genomför han ett antal inrikesflygningar, ett antal kortare flygningar inom Europa, en flygning till Kanarieöarna och till sist slutprovet; en flygning till Tokyo tur och retur. För varje resa blir han med och mer avslappnad och lyckas genomföra resan till Tokyo nästan helt utan ångestsymtom.

Dags att testa själv

Efter att ha läst denna bok är jag väldigt peppad att själv testa denna metod. Att flyga flera gånger i veckan för att exponera sig är naturligtvis omöjligt men det går att göra andra saker som påminner om en flygning i exponeringssyfte.

Jag har själv satt upp ett slutprov och det är att kunna genomföra en resa till USA över jul och nyår 2017/2018. Innan dess kanske jag kan klämma in en eller två inrikesflygningar som övning. Jag hoppas på det bästa och på att kunna övervinna min flygrädsla för att kunna besöka alla platser jag drömmer om!

Målgrupp:

Ämnesord

Tipsat av: Åza Sjöstam den 26 april 2017